Thursday, 24 March 2011

aurah -aurat.

A kafir guy asked a muslim: Why do your women cover up their body and hair?

The muslim guy smiled and got two sweets, he opened the first one and kept the other one closed. He threw them both on the dusty floor and asked the kafir: If I asked you to take one of the sweets which one u will choose?

The kafir replied: The covered one.

Then the muslim man said: That's how we treat our muslim women. 
 
; serupa lahh macam ukhti ukhti kita. kalau kita dah tutup aurat yang digariskan..pastinya akhlaknya juga baik. solatnya dijaga. pergaulannya berhati-hati. manis bicaranya.. bak kata orang semua elok BELAKA.. dari sudut positivenya.
kalau tak tutup aurat..maaf kalau berkasar. samalah mcm kuih muih yang terdedah dihinggapi lalat. kan dah tak elok kuih tu. sape nak makan? sape nak beli? orang akan pilih kuih yang elok. kalau nak kuih tu elok kena lahh tutup. macam lelaki diluar sana.. cari isteri seharusnya yang SOLEHAH auratnya tak pernah ditunjukkan kpd lelaki bukan muhrim. hanya dikhaskan untuk dia jeee.
so, tutuplah aurat.*semoga dibukakan hati-hati mereka. amin~
remem : menutup aurat tu perintah Allah.. bukan ana. harap maklum.
kalau menutup aurat kenalah sempurna, bukan sekadar tutup kepala saje. bukan ana yang ckp ye.. memang dah termaktub.
'...dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi mereka (sebenarnya) bertelanjang (pakaian tidak menutup kepala dan badan sebagaimana diperintahkan oleh agama) , yang jalan melagak menggoyangkan bahu , kepala mereka seperti bonggol unta yang condong. mereka tidak boleh masuk syurga bahkan tidak boleh menghidu baunya padahal bau syurga itu sebenarnya dapat dihidu dari jarak sekian, sekian (yang sangat jauh)..'
( Hadis riwayat Muslim )

  hari tu ada lah jejalan dekat dataran pahlawan , pergilah cari tudung sat.. kot kot ada yang berkenan di hati. ada sahabat ni dia nak beli anak tudung yang mcm ana pakai.. so carilah, tetiba kan ana terusiklah satu anak tudung ni.. dijahit siap ada BONGGOL unta sekali. adess. ada jugak jual anak tudung mcm ni. ana syorkan 'tak payah beli.' sahbat ana pun kata, 'eee.. tak nak lah ada bonggol2 ni, buruk.' yes.. memang pung rasanya. -,-
bertudung pula? bertudung janganlah mengikut fesyen..  pakailah seelok eloknya sehingga menutup dadada-mu. jangan disingkat hingga menampakkan lehermu ,perhiasanmu. umpph. ana pun dalam proses melabuhkan tudung. sama-samalah kita perbetulkan mana yang silapnya..
 
  hanya nak mengeshare apa yang patut disharekan.. :) terima kasih akhi dan ukhti sudi membaca.  Assalammualaikum ^^
*maaf lah saya  tak pandai berhujah pasal hukum hakam ni. tp saya cuba. inilah hasilnya.

No comments:

Post a Comment