Wednesday, 20 April 2011

hiburan hiburan. boleh ke tidak?

Assalammualaikum w.b.t to all my hyungss  ~! salam blogger dan salam 1 malaysia (^_^)
ana berminat nak cerita pasal hiburan-hiburan ni haaa.. menghiburkan hati dan jiwa jua telinga dan mata. hiburan? ehmpp (???) a lot of question -dot dot on your face. hehe

Ibnu Majah ada meriwayatkan tentang hiburan ni..

 “Sesungguhnya Abu Bakar masuk kepadaku, sedang di sampingku ada dua gadis hamba daripada orang Ansar sedang menyanyi dengan nyanyian yang dinyanyikan oleh orang Ansar pada hari peperangan Bu’ath. Aku berkata, kedua-dua orang ini bukanlah penyanyi. Abu Bakar berkata, adakah di rumah nabi ini terdapat serunai syaitan? Sedangkan pada hari ini adalah hari raya idul fitri. Rasulullah bersabda, wahai Abu Bakar, sesungguhnya setiap kamu ada hari rayanya dan ini adalah hari raya kita.

 faham tak faham tak? maksudnya ; hiburan yang menenangkan jiwa dan hati adalah diharuskan dalam Islam
hiburan ni berkait rapat dengan muzik dan nyanyian, kankan? ana pun suka dengar muzik (>,<)
syeikh yusuf Al-qardhawi menggariskan antara hiburan yang menenangkan jiwa dan hati jua telinga ialah nyanyian. Islam mengharuskannya tapi ada syarat..haa. syaratnya lagu-lagu dan liriknya takde kata-kata kotor, dan yang membawa kepada dosa. ada lagi...?

LIRIK
  • Tidak mengandungi sebutan yang boleh membangkitkan nafsu syahwat, perkataan lucah, menggambarkan arak, dan memberi perangsang melakukan dosa.
  • Tidak mengandungi unsur-unsur pemujaan kepada makhluk dan peribadi.
  • Tidak mengandungi ungkapan-ungkapan yang melanggar adab kesopanan dalam Islam.
  • Tidak mengandungi ungkapan yang melanggar akidah dan syariat Islam.
  • Tidak mengandungi unsur mengutuk
  • Kalimah syahadah dalam bahasa Arab hendaklah disempurnakan.
  • nasib dan lucah.
  • Tidak mengandungi unsur menghina, mengaib, mencaci, memfitnah dan seumpamanya.
  • Tidak boleh menjadikan teks al-Quran sebagai lirik.
ana fokuskan pada lirik, kerana lirik tu yang penting, takut ia membawa kepada perkataan yang bertentangan dengan,kita..muslim. (i only know this part ; lirik. jeungsuhamnida) 

nak dengar muzik tu boleh tapi jangan sampai melalaikan kita, got it? ^_^ salamun'alaik :)

No comments:

Post a Comment