Monday, 4 April 2011

siang dan malamku..

bumi ini berputar dan terjadinya siang dan malam.
kenpa Allah jadikan siang dan malam?
kerana siang Allah beri kita keluar mencari rezeki, mencari ilmu..
pada malamnya untuk berehat dan bangun sepertiga malam itu dituntut untuk bersama dengan Allah..

apa yang ana lakukan pada siang hari?
bangun pagi..gosok gigi.. solat subuh.. gosok baju.. * rutinku setiap pagi hari isnin.
berjalan menuju ke sekolah sambil menghirup udara segar bugar..
menikmati pandangan awanan yang cantik.. i loike! subhanallah..~
indahnya ciptaanNya..

sampai di sekolah,
kehidupan ana di kelas bermacam-macam perangai..
gelak berguling2.. adess.
serius, muka ketat je. :D
blur @_@, hmmm..
tumpuanku 50% di kelas dan selainnya dengan jiran sebelah dan jiran belakang belakang. hehe.
apa lagi.. ketawa lah. hmm.. ketawanya? seronok kan ketawa.. emm.

pulang ke rumah..
mulai minggu ni memang balik awal dah, tade kawad-kawad.. heh.
rindu nak kawad.. -,-
merehatkan diri hingga ke maghrib..

malamku..
baca tafsiran.. ambil apa yang dijadikan dalam quran..
.....dalam quran ni setiap surah ada kaitan dengan surah seterusnya..
baru tahu semalam..

di pertengahan malam..
aku terfikir sesuatu..

'hati ini pada siangnya gembira tertawa..
hati ini pada malamnya kemuraman kekesalan terhadap siangnya..'

Ya Rabbul 'izzati..
hati ini ragu ragu terhadap sikapku di siang hari..
adakah aku dalam kealpaan?
adakah aku masih lemah dlm melawan arus hidup?

 setiba di malam sunyi ana..
ana hamba ialah hamba yang sentiasa tersungkur di perjalanan siang untuk gapai istiqomah dalam diri hingga ke malamnya..
kerana kealpaan serta kelalaian ana seorang hamba yang fakir dibumi Illahi.

mcm mana nak dapat cita-cita ana di akhirat nanti ni.. 
di dunia pun ana tak kuat nak hadapi cabaran.
ana mencela diri kalau diigatkan dengan siang ana yang _____.

Allah.. 
pada Engkau aku bergantung untuk teruskan hidup ni.
pada Engkau aku mohon kekuatan lagi..

-hamba yang alpa-


No comments:

Post a Comment