Wednesday, 13 July 2011

jodoh?


Assalammualaikum ya sohabati, see?  blog ana dah lain :) ye malas nak cantik-cantikkan. perasan tak, 
sejak dua menjak banyak betul orang khawin. tahniahlahh, pada mereka yang berjaya membina masjid dan bakal membina baitul jannati. banyak kad-kad khawin yang sampai,  jamilah!! ( cantik dalam bahasa arab) bukan melah ke jammy ke. hmm. wangi bagai. untung ye, jodoh dorang dah sampai.


jodoh saya? lambat lagi lahh. tapi umi kata takde buat pape 'khawin kan aje sape yang nak'. -,- umi.. anak umi ada matlamat hidup, suka buat-buat tak tahu umi ni lahh. tapi kajian banyak menunjukkan wanita zaman milineum ini andalusia...lalalal. ye, sebab mereka mementingkan kerjaya. money money, hesh. orang dulu khawin awalkan? 18..16.. yoo.

khawin muda ni bagus juga dapat menjauhi zina, macam yang diperintahkan Allah.. ' jauhilah zina'! daripada terus melakukan maksiat yang makin lama menimbun dosa yang menjadi beban hidup. macam dah jauh lari dari tajuk.

*orang suka kata ana 'bercouple'.. wakafa billahi syahida. biarlah Allah yang menjadi saksi antara kami.

jodoh, ajal maut ditangan Tuhan, Allah s.w.t. 'kun fayakun..' andai Allah sudah berkehendak demikian,maka jadilahh ia seperti yang Allah kehendakkan. macam pensyair kata :

janganlah engkau bimbang akan jodohmu,
kerana pasti ada untukmu.
tidak di dunia, mungkin di syurga.

jodoh kuat kaitan dengan pasangan hidup kan? ee. malu nak cerita tapi nak cerita juga.hee. Banyak lelaki dan perempuan mengimpikan pasangan hidup yang soleh dan solehah.

'...wanita yang baik untuk lelaki yang baik'
seperti yang difrimankan Allah, terkandung dalam surah an-nur.

yang perempuan inginkan bakal zauj yang mampu memimpinnya ke jalan Allah..mengasihaninya dengan penuh kasih sayang. kerana lelaki itu KHALIFAH, ketua dan kepala keluarga naa.

yang lelaki inginkan bakal zaujah yang SOLEHAH, memelihara maruah diri dan keluarga, pendamping setia dikala suka dan duka.

itulah gunanya DOA, meminta pada Allah..insyaAllah Allah makbulkan :) ana pun ingin bakal zauj yang SOLEH. tapi semestinya ana kena solehah kan diri dulu. 


Bantulah hamba,ya Allah..
bantulah hamba, ya Allah..



ya Allah, hadirkanlah cinta insan yang melabuhkan cintanya pada Mu..
mencintai agamaMu..
kekasihMu,
keluarganya.
wa..
saudara seagamanya..



wallahu'alam fikum jamia'an.

No comments:

Post a Comment