Friday, 12 August 2011

ana..annisa'

aku tidaklah sehebat Mariam,
wanita yang dipenuhi ketaqwaan dan kehambaan,
wanita ini dihampari makian,
telah dulu rohaninya diisi katabahan,

aku juga cetek ilmunya,
tidak sehebat Aisyah, mawar Rasulullah.
gedung ilmu buat muslimah..
meyebarkan risalah mahupun perilaku suami tercinta,
demi kebaikan semua umat manusia.

aku tidak segagah serikandi terpilih,
Khaulah al-azwar mawar mujahidah ,
menghunus pedang di medan fisabilillah,
demi cinta Allah dan Rasulullah,
kau pergi berjuang.

aku kagum dengan kekentalan jiwa sumayyah
rela mempertahankan kalimah syahadah,
kisahnya mengoncang dunia islamiyah
syaheedmu wanita sejarah..

aku bukanlah dambaan pemuda,
seperti bidadari syurga..
ainul mardhiah tawaran buat para syaheed di jalan Illahi,
persoalan buatmu,
siapakah yang bakal memiliki dirimu wahai bidadari syurga?


Dan aku cuma annisa',
yang mendambakan kesucian jiwa sekaligus rohku,

yang mencari dan terus menjejaki cinta Al-khaliq,

yang ingin menepis tebaran debu-debu kekotoran nafsu,

yang ingin menghuni syurga dan kekal didalamnya,

yang ingin melalui jalan keredhaanNya

yang mengimpikan jalan syaheed bukan untuk digelar pemberani,

yang ingin memperbaharui iman yang masih tidak tetap.
ku usahakannya!

ya Allah, berikanlah taufik dan hidayahMu pada hambaMu yang punya impian azam dan cita-cita untuk meraih kedudukan disisi RedoMu..

kisah mereka membuat jiwa berkobar, cemburu dengan kekentalan,ketabahan,keimanan dan cintanya mereka pada Allah..
ku juga ingin menjadi mawar mujahidah, mawar yang penuh titsan iman
inilah..ana, annisa akhir zaman..

No comments:

Post a Comment