Sunday, 7 August 2011

tenapa?? why?? limaza?

izinkan saya merepek di ruang saya ini.

ye, esok exam kian bermula! ESOK bukan ESOK punye ESOK ! tapi KENAPA diri ni masih tak mahu nak pegang buku pelajaran. *ermm, tadi pegang dan baca serta buat 10 soalan je berkenaan cell division.

persoalan yang enggak bisa terungkai oleh diri sendiri. mungkin orang lain akan kata.. TIADA MOTIVASI DIRI. setiap pagi saya berdoa .. ya Allah aku ingin menjadi hambaMu yang berjaya dari segenap sudut dan meraih kejayaan dunia dan akhiratku.. hanya pagi saje ku rajin. hingga ke petang. melepak di atas katil bersama novel ditemani kesejukkan suhu bilik, mengamati jiwa novel sambil menunggu masuknya waktu asar. sabtu dan ahad..itulah dia. kalau rajin sikit pergi kemas buku sekolah. satu hari berfikir.. kenapa ya Allah??? limaza ya Rabbi?? sungguh aku lemah tak terdaya.. lahaulawalla quwataillabillah hil'azim.

ya, tarbiyyahh hati dan diri. apa yang anda faham tentang konsep tarbiyyah?? tarbiyyah bagi ana adalah mendidik diri mengasuh hati agar beriman pada Illahi.. andai diri ini tidak kuat ,kembali mengisi dada dengan asma Allah.. menasihati diri dengan nama Allah.. menyedarkan diri walaupun payah dengan nama Allah.. semuanya Allah.. Allahu Allahu..

for an example : malas nak solat.
hati berbisik : ingat azab Allah ana..ingat!! itu kewajipan kau di bumi Allah.. jadilah hamba yang bersyukur bukan hamba yang kufur. dirikanlahh solat!!
itu contoh dan kenyataan.. apabila diri dah  kecapekan.. malas mula lah datang. ampunkan aku Allah...

haa..tujelah setakat malam ini. esok lusa insyaAllah jumpa lagi. ila lilqo'
Assalammua'laikum warahmatullah..

No comments:

Post a Comment