Monday, 26 September 2011

terhentinya sebuah perjalanan

aku pandang ke sepanjang perjalanan
yang telah merentasi waktu..
umurku tinggal di belakang..
aku yakin aku telah jauh berjalan
jauh sekali dari umur-umur yang lalu
tapi.. sebenarnya andai ajalku bukan masa ini..
di depanku banyak lagi perjalanan yang harus ditempuh
gelap kelam hari-hariku
perit menjengah rencah kehidupan manusia
gembira yang dikurniakan Tuhan padaku
kesenangan yang tak mungkin dicapai dengan tangan ini
Allah..masih jauh lagi perjalanan hidup hambaMu ini..
tetapi dekat juga ajal mengekoriku..
dekat lagi maut menjemputku
dekat lagi Izrail mengambil nyawaku
saat itu yang jauh terasa dekat
tiada lagi bayangan perjalanan yang jauh itu
dan kini perjalananku menempuh mahsyar
bertemu Tuhan yang mengawasi ku di dunia
persinggahan ku disini hanya sementara
menunggu itu suatu keperitan untuk di dunia
tapi di bawah sana..satu penyeksaan mungkin atas dosa-dosa yang menggunung
Munkar dan Nakir tak akan berhenti melontarkan soalan kepadaku
apalah aku boleh menjawap dengan tenang?
itu bergantung kepada iman dan taqwa yang ku bina..
Allahurabbi..
perjalanan ku akan berhenti di dunia andai masa untuk aku kembali kepada yang Maha Kuasa

No comments:

Post a Comment