Friday, 29 June 2012

"I covered up to impress Him"

Dia solehah.
 "Allah.. Entah kapan bisa jadi 'dia'? Mahu sekali, jadi 'dia' yang selalu aku 'bina' dalam doa."


actually, she was inspired me.

Assalammualaikum..

Kenapa aku bertudung labuh? kerana Allah menyuruh aku melabuhkan pakaian. kerana apa? kerana hikmahnya untuk aku jaga akhlak aku yang kadang-kadang "gila-gila" sikit. Aku menguatkan langkah untuk berjalan di bumi ini dengan pakaian yang melindungi dan mengingatkan aku untuk  menjaga akhlak.. tak kira dimana dengan siapa. Kali pertama aku mengenakan tudung labuh, aku merasa something else dalam diri aku.. apakah itu? kesedaran terhadap diri aku untuk memupuk sifat malu, berusaha untuk memelihara akhlak.. dan kini, aku masih berusaha. Sentiasa aku minta pada Penciptaku, yang telah  menyentuh qalbuku dengan hidayah-Nya agar sentiasa menjadi hamba-Nya bersederhana dan sentiasa tekad untuk istiqomah dalam melakukan amal kebaikan kerana aku tahu, aku tak mampu melakukan semuanya sekali.

Apabila bertudung labuh, secara auto-nya diri sedar untuk menambah ilmu hari demi hari, tak kisah darimana pun tak kisah.. apa yang aku baca, aku akan cari jawapannya dari ustazah yang aku kenal mahupun teman yang lebih arif tentang agama daripada aku.

there is little bit about me and tudung labuh, seriously i told you all, tudung labuh sure and will proctect you and your pride and manners.

wahai permata agama,
kalian aku hormati kerana akhlakmu,
kerana agamamu,
kesantunan mu memikat jiwa ku,
untuk terus aku menjejak langkahmu,
bagaimana , dimana bermulanya pendirian murnimu ini?
Kalian contoh di zaman ku,
meski kalian akui kalian tidak sehebat srikandi..
cukuplah indah dimataku..
dapat aku cari realiti,
dalam aku meniliti kisah srikandi,
kalian memberi insparasi..
untuk aku memiliki akhlak yang terpuji,
semoga aku dapat menjadi hamba-Nya yang punya akhlak yang baik.

InsyaAllah..

"My hijab is my pride. It's a wisdom of Allah and I know He's wise. I covered up to impress Him, not him"

Ila lilqo' *senyum manis.

No comments:

Post a Comment